U bent hier

van Orley Bernard

Jubelparkmuseum sculptuur en sierkunsten van Middeleeuwen tot barok

Dit themanummer van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen verschijnt naar aanleiding van de vernieuwing van de zalen gewijd aan de sculptuur en sierkunsten van Middeleeuwen tot barok. De collectie bevindt zich in de Albert-Elisabethgalerij, die in 1930 werd in gebruik genomen.

Het museum van de Nationale Bank van Belgie

Op 14 februari 1982 opende toenmalig gouverneur Cecil de Strycker het museum voor geld en geschiedenis van de Nationale Bank van Belgiƫ. Dat was zomaar niet in een plotse opwelling tot stand gekomen. Er was een vrij lange wordingsgeschiedenis aan voorafgegaan die begon in 1950 bij de herdenking van het eeuwfeest van de Bank.

Meesterschap en mecenaat - Vlaamse schilders in dienst van Habsburg

In 1477 treedt aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk (1459-1519) in het huwelijk met Maria van BourgondiĆ« (+1482). Deze gebeurtenis verenigt het Habsburgse vorstenhuis met het Bourgondische hof en luidt voor de Zuidelijke Nederlanden een nieuw hoofdstuk in. 

Dieren als model - Het dier in de Vlaamse schilder- en beeldhouwkunst

Altijd al heeft de mens veel met het dierenrijk te maken gehad. Soms is het dier zijn prooi, maar soms ziet het dier in hem een prooi en moet hij zich ertegen verweren. Hij heeft ingegrepen in de leefgewoonten van sommige diersoorten en heeft geleerd hoe van hun diensten gebruik te maken.

Zilver op tafel - Vlaams tafelzilver van de 16e tot de 18e eeuw

Tijdens de middeleeuwen bestond het tafelgerei in hoofdzaak uit houten en ceramische voorwerpen. Benen en hoornen stukken of onderdelen kwamen eveneens voor, maar ook metaal werd aangewend. Uiteraard waren meslemmers van ijzer, later van staal en geleidelijk werd meer gebruik gemaakt van allerlei koperen en tinnen gerei.

Hypocrisie en ijdelheid in het profane portret

'De voldoening bij het aanschouwen van portretten van zijn voorouders is van de grootste waarde voor ieder mens en wekt in hem de begeerte naar roem! ' (Giorgio Vasari) Er zijn weinig kunstuitingen waarin de hypocrisie zo duidelijk aanwezig is als in het portret. Die hypocrisie berust op een stilzwijgend compromis tussen de geportretteerde en de portrettist.

Barend van Orley - Het laatste oordeel en de zeven werken vanbarmhartigheid

'In het bijzonder moet onder beroemde mannen van onze schilderkunst de gedachtenis bewaard bl

Barend van Orley - De Geschiedenis van Jacob

Bij de bespreking van het wandtapijt 'Jacob door Laban verwelkomd' mag de vraag gesteld w

Abonneren op RSS - van Orley Bernard