U bent hier

Leys Henri

OKV 2005.2 tento

Beelden voor 'Belgische' helden - Placenta: de moederkoek werpt haar vrucht - Lieve Watteeuw: boekenchirurge en pleitbezorgster - Stedelijk Museum Diest: schatten in de kelder - Ensor tot Bosch - Scherpenheuvel: Pelgrims en Keerskatten - Memling en het portret - Visionair België - Jommeke: vijftig jaar jong -  Mechelen: stad in vrouwenhanden

OKV 2005.1 tento

Van Knossos tot Beaufort - Toc H: Huis van oorlog en vrede - Michaël Borremans. Ik schilder om mensen te troosten - De koloniale tijd van Congo - Belgische romantiek heeft vele gezichten - Schoudert penseel voor kunst uit de bunker - Het allermooiste uit het Prentenkabinet - Verrassend, veelzijdig Tervuren - Graaf eens digitaal

Meesterwerken op papier - van romantiek tot abstractie

In dit nummer wordt een boog gespannen van ongeveer een eeuw, gaande van de nabloei van het neoclassicisme tot het begin van het surrealisme in de 20ste eeuw. De gekozen werken zijn afkomstig van openbare verzamelingen; dit betekent dat de keuze niet alleen beperkt is gebleven tot Belgische kunstenaars. 

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen

"Den 23n juli 1794 bezette een leger Fransche republikeinen de stad. Niet tevreden zich de meesterstukken der Antwerpsche drijfkunst toe te eigenen en ze tot staven gesmolten naar Parijs te verzenden, aarzelden de zoogezeide bevrijders niet zich ook meester te maken van de schoonste schilderijen.” 

Hypocrisie en ijdelheid in het profane portret

'De voldoening bij het aanschouwen van portretten van zijn voorouders is van de grootste waarde voor ieder mens en wekt in hem de begeerte naar roem! ' (Giorgio Vasari) Er zijn weinig kunstuitingen waarin de hypocrisie zo duidelijk aanwezig is als in het portret. Die hypocrisie berust op een stilzwijgend compromis tussen de geportretteerde en de portrettist.

Henri de Braekeleer – Koperplaatdrukker

Kunstwerken van onvervangbare waarde voor ons kunstpatrimonium zijn zeldzaam.

Abonneren op RSS - Leys Henri