U bent hier

Evenepoel Henri

OKV 2005.2 tento

Beelden voor 'Belgische' helden - Placenta: de moederkoek werpt haar vrucht - Lieve Watteeuw: boekenchirurge en pleitbezorgster - Stedelijk Museum Diest: schatten in de kelder - Ensor tot Bosch - Scherpenheuvel: Pelgrims en Keerskatten - Memling en het portret - Visionair België - Jommeke: vijftig jaar jong -  Mechelen: stad in vrouwenhanden

OKV 2005.1 tento

Van Knossos tot Beaufort - Toc H: Huis van oorlog en vrede - Michaël Borremans. Ik schilder om mensen te troosten - De koloniale tijd van Congo - Belgische romantiek heeft vele gezichten - Schoudert penseel voor kunst uit de bunker - Het allermooiste uit het Prentenkabinet - Verrassend, veelzijdig Tervuren - Graaf eens digitaal

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België pakken uit met de tentoonstelling 'Oriëntalisme in Europa'. Tijdens de 19de eeuw ontstaat er in Europa een grote belangstelling voor het Oosten. Andere zeden en gebruiken, een vreemde en ongekende architectuur waren voor een aantal kunstenaars reden genoeg om naar deze vreemde contreien te reizen. 

Meesterwerken op papier - van romantiek tot abstractie

In dit nummer wordt een boog gespannen van ongeveer een eeuw, gaande van de nabloei van het neoclassicisme tot het begin van het surrealisme in de 20ste eeuw. De gekozen werken zijn afkomstig van openbare verzamelingen; dit betekent dat de keuze niet alleen beperkt is gebleven tot Belgische kunstenaars. 

De Vlaamse impressionisten

Het Vlaams impressionisme is ongetwijfeld te situeren tegen de achtergrond van het Frans impressionisme. Heeft deze externe inspiratiebron bij sommige kunstenaars soms tot mislukte assimilatiepogingen en nefaste resultaten gevoerd, toch onderscheidt de Vlaamse interpretatie van het impressionisme zich van de Franse.

Hypocrisie en ijdelheid in het profane portret

'De voldoening bij het aanschouwen van portretten van zijn voorouders is van de grootste waarde voor ieder mens en wekt in hem de begeerte naar roem! ' (Giorgio Vasari) Er zijn weinig kunstuitingen waarin de hypocrisie zo duidelijk aanwezig is als in het portret. Die hypocrisie berust op een stilzwijgend compromis tussen de geportretteerde en de portrettist.

Fotografie en plastische kunsten

Lang voor het ontstaan van de fotografie hadden kunstenaars in de 'Camera obscura' een mechanisch hulpmiddel gevonden bij het weergeven van de werkelijkheid. Wat is een 'Camera obscura' eigenlijk? Een gesloten, donkere ruimte, meestal een kastje, waarin de lichtstralen langs een kleine opening naar binnen dringen...

Henri Evenepoel - Henriette met de grote hoed

Henriette met de grote hoed is een van de meest populaire portretten uit de verzameling schilderk

Gaston Bertrand – Rood
Na de tweede wereldoorlog breekt de abstracte stroming, die reeds lang als een stille getuige i
Abonneren op RSS - Evenepoel Henri