U bent hier

Van der Weyden Rogier

OKV 2005.2 tento

Beelden voor 'Belgische' helden - Placenta: de moederkoek werpt haar vrucht - Lieve Watteeuw: boekenchirurge en pleitbezorgster - Stedelijk Museum Diest: schatten in de kelder - Ensor tot Bosch - Scherpenheuvel: Pelgrims en Keerskatten - Memling en het portret - Visionair België - Jommeke: vijftig jaar jong -  Mechelen: stad in vrouwenhanden

Juan de Flandes maakte rond 1500 op het Iberische schiereiland schilderijen in de stijl van de Vlaamse Primitieven. Een van die prestigieuze opdrachten was het Mirafloresretabel dat uit vijf luiken bestaat. In de loop der tijd raakten de panelen over de wereld verspreid. Eén was lange tijd onvindbaar, tot het recent in Belgrado opdook. 

Joost Vander Auwera bij een 'Rubens'

Peperdure transportkosten, torenhoge verzekeringspremies en loerend terrorisme leggen tegenwoordig een zware claim op tentoonstellingsactiviteiten. Het mag bijna een wonder heten dat tentoonstellingen als 'Vlaamse Primitieven, de mooiste tweeluiken' en 'Rubens. Een genie aan het werk' alsnog plaatsvinden.

Juan de Flandes

Nergens is de Vlaams-Nederlandse schilderkunst uit de vijftiende en de zestiende eeuw zo rijkelijk met topwerken vertegenwoordigd als in het Prado te Madrid. Nu heeft het museum ook De Kruisiging die Juan de Flandes tussen 1509 en 1519 schilderde aan de collectie toegevoegd.

Laat-gotische beeldhouwkunst

Vanaf de jaren twintig van de 15de eeuw ontwikkelde zich in de beeldende kunsten van de gebieden ten noorden van de Alpen een nieuwe vormentaal die zo karakteristiek en onderscheidend was dat de kunstgeschiedenis haar situeerde in een eigen stijlperiode: de laat-gotiek.

Hans Memling

De man, van middelbare leeftijd, is geschilderd in een landschap, in driekwart naar rechts gekeerd. Ondanks het feit dat de figuur een groot deel van het schilderij-oppervlak in beslag neemt, werd nog een hele achtergrond uitgewerkt.

Museum Mayer van den Bergh, Antwerpen

Trekpleisters van het hedendaagse toerisme zijn de zonnige stranden, de ongerepte natuur, en de 'kunststeden' zoals, in ons land, Antwerpen, waar een waaier van musea de artistieke creativiteit van het eigen historisch verleden blijvend bereikbaar en actueel maakt. Het Museum Mayer van den Bergh is daarvan een schitterend voorbeeld.

Retabels

Onze laat-gotische altaarretabels vormen een ongemeen boeiende wereld. Ze bekoren ons niet alleen door hun grote artistieke kwaliteit en hun rijke geestelijke inhoud, maar zij zijn ook een typisch verschijnsel van één der schitterendste perioden van onze Zuidnederlandse kunst. Vlaanderen speelt in de 14e en 15e eeuw een belangrijke rol in het Europese kunstgebeuren.

Brugge

Brugge is een stad die in een reproduktie is veranderd, - en daarom niet meer veranderen kan. Dat is het noodlot van alle monumenten, waarvan het verleden veel belangrijker is dan het heden. Het heden verandert daar in het verleden: heel wat nieuwe gebouwen worden nu, in Brugge, in een twintigste-eeuwse, enigszins aangepaste neogotische stijl gebouwd.

Pagina's

Abonneren op RSS - Van der Weyden Rogier