U bent hier

Magma Cloud Ashes

Bankverzekeraar Belfius bezit een kunstcollectie van niet minder dan 4.300 werken. Ieder jaar maakt het bedrijf met een kleine selectie daaruit een tentoonstelling. Dit jaar is het thema 'Magma Cloud Ashes', wat staat voor de kleuren rood, wit en zwart.

Magma Cloud Ashes: verlenging

Nog geen bezoek gebracht aan de tentoonstelling Magma Cloud Ashes in de Belfius Art Gallery? Goed nieuws: je krijgt 3 nieuwe kansen! De tentoonstelling wordt verlengd in 2019: je bent welkom voor een bezoek op 26/01, 23/02 of 23/03. 

 

Om zijn kunstcollectie met zo veel mogelijk mensen te delen, heropende Belfius voor het negende opeenvolgende jaar, de deuren van zijn kunstgalerie voor het grote publiek.

De nieuwe tentoonstelling ‘Magma Cloud Ashes’ van de Belfius Art Gallery is opgebouwd rond drie kleuren die aan de aarde ontspringen, net zoals het magma, de wolken en de as: rood, wit en zwart. Sinds mensenheugenis zijn deze drie kleuren, gewonnen uit mineralen en materialen die de eerste pigmenten vormden, de recipiënten van een gloedwolk vol symboliek en gevoelswaarde. Van het palet van de schilders in eeuwenoude grotten, die wit krijt, steenkool en rode aarde gebruikten, tot de eerste chemische fabricageprocessen: geen enkele andere kleur kreeg ooit een vergelijkbare rol toebedeeld in de geschiedenis van de kunst. 

Rood is ontegensprekelijk de kleur der kleuren, de eerste waarvan men de fabricage onder de knie kreeg en die lange tijd symbool stond voor rijkdom en macht. En hoewel wit en zwart in de oudheid niet altijd werden gezien als chromatische adjectieven, verwezen ze naar licht en duisternis. Vandaag hebben wit en zwart cultureel en taalkundig de status van volwaardige kleuren, want hun oneindige nuances zijn voor kunstenaars een voorwerp van onderzoek. 

De tentoonstelling Magma Cloud Ashes is een uitgelezen kans om de Belfius Art Collection te roemen onder impuls van die drie kleuren, en aan de hand van het oeuvre van Jan Brueghel, James Ensor, Pierre Alechinsky, Léon Spilliaert, Michaël Borremans, Antoine Mortier, Koen van den Broek of Piet Stockmans de interpretaties ervan doorheen alle tijden en culturen, te achterhalen.

Wil u deze tentoonstelling bezoeken, schrijf dan vooraf in en kies een bezoekuur. Om organisatorische redenen is het aantal personen per inschrijving beperkt tot 10.

Schrijf u hier in voor een vrij bezoek aan de nieuwe expositieruimte op de 32e verdieping van de hoofdzetel in Brussel.

 

Chantal Pattyn bracht verslag uit in Espresso (Klara) op woensdag 4 juli 2018. U kan dat verslag hier via de audiospeler herbeluisteren.

23/06/2018 tot 23/03/2019
Geen archief items gevonden
Geen gerelateerde tentoonstellingen gevonden