U bent hier

Vlaamse Primitieven

OKV plus 2003.2

Kunst in zicht: beau, eau, be, ufo, fort en a...rt - Opgelet! Ze zijn niet lief, mijnheer! - Technopolis doe je zelf - Africalia '03: Een Afrikaans seizoen in België - Het nieuwe Groeninge: Memling op tafel! -  Antoine Wiertzmuseum - Rik Delrue en de 'intellectual gnome' - Het kabouterproject...

Haast  U langzaam

De secretaris van de stadhouders van Holland, Zeeland en Utrecht vergezelde Willem III, prins van Oranje en koning van Engeland, in 1691 tijdens diens bezoek aan het Erasmushuis. Constantijn Huygens zegt er in zijn journaal bij dat toen al de traditie bestond om deze bezienswaardigheid te bezoeken. 

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen

"Den 23n juli 1794 bezette een leger Fransche republikeinen de stad. Niet tevreden zich de meesterstukken der Antwerpsche drijfkunst toe te eigenen en ze tot staven gesmolten naar Parijs te verzenden, aarzelden de zoogezeide bevrijders niet zich ook meester te maken van de schoonste schilderijen.” 

Italiaanse en Franse primitieven in Vlaams openbaar bezit

Niet de Vlaamse primitieven vormen het onderwerp van deze bijdrage, wel is het de bedoeling aandacht op te brengen voor de vroege paneelschilderkunst in Frankrijk en Italië, alsook voor het artistiek gebeuren in deze landen tijdens de periode dat bij ons de Vlaamse primitieven hun activiteiten aan de dag leggen. 

Jeroen Bosch - St. Christophoor

In de late middeleeuwen kende de devotie tot de H. Christophorus een ongemeen ruime verspreiding. Hij was een der populairste noodhelpers tot wie men zich blijkens het volksgeloof moest wenden tegen een onvoorziene dood. Aanschouwde men zijn beeltenis, dan was men verzekerd die dag geen onzalige dood te zullen sterven. 

Gerard David - Oordeel van Cambyses

Een Perzisch rechter, Sisamnes genaamd, had zich laten omkopen om een onrechtvaardig vonnis uit t

Etienne Elias - Hommage aan Jan Dibbets

De zeefdruk 'Hommage aan Jan Dibbets' van de in 1936 te Oostende geboren Etienne Elias, treft onmiddellijk het oog door zijn eenvoud zowel in de vormgeving als in het kleurgebruik. Alles lijkt zo duidelijk en zo herkenbaar: primaire kleuren, een stoel met gras op de zitting en onderaan in schools handschrift: 'Hommage aan Jan Dibbets'. 

Valerius de Saedeleer - Boomgaard op het einde van de winter
Valerius de Saedeleer is uitsluitend een landschapschilder.
Abonneren op RSS - Vlaamse Primitieven