U bent hier

Luik

Beschermengel in de Sint-Lambertuskerk van Boëlhe, 1696,gepolychromeerd hout

Nog tot en met 3 februari 2008 kan u in de Luikse Sint-Bartholomeuskerk gaan kijken naar een grootse tentoonstelling over het oeuvre van een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de barokke beeldhouwkunst in Europa: Jean Del Cour.

De mozaïeken van de Mardasson te Bastogne

Op de hoogte van de Mardasson, een steenworp verwijderd van het centrum van Bastogne, prijkt het stervormig herdenkingsmonument van de slag van de Ardennen . Op de rand van een sierperk wijst een wit bordje naar een crypte die haast niemand bezoekt en dat is jammer. 

Kunst in de openbare ruimte is letterlijk zo oud als de straat. Dit themanummer blijft in ons land en begint in de negentiende eeuw. De rol en betekenis van kunst voor onze leef-, werk- en woonomgeving zal altijd een open vraag blijven. Bij kunst gaat het over het voortdurend aftasten van grenzen.

Begijnhoven in Vlaanderen

De problematiek en de ontstaansgeschiedenis van de begijnenbeweging is vrij complex. Niettegenstaande veelvuldig onderzoek terzake blijven nog steeds enkele vragen niet volledig beantwoord. Openbaar Kunstbezit Vlaanderen wijdt een themanummer aan de begijnhoven in Vlaanderen.

Maatschappij en maatschappijbeeld - Jean-Pierre Cluysenaar

Tot op de dag van vandaag wordt het blijkbaar voor mogelijk gehouden dat het gehele 19e-eeuwse bouwpatrimonium stelselmatig wordt vernietigd. De oorzaak van deze sloopwoede ligt ongetwijfeld in het feit dat velen de 19e eeuw beschouwen als een periode zonder architecturaal belang, gekenmerkt door een schromeloos stijlenplagiaat.

Jean-Paul Laenen - De zonnepijl

Het is opvallend vast te stellen dat omzeggens in elk interieur een of ander kunstwerk(je) aanwezig is. Ook de kunstwereld zelf speelt zich hoofdzakelijk binnenkamers af. In de stad zelf, langs de straat, op een plein ontmoeten wij zelden een kunstwerk, tenzij een niemand aansprekend 'standbeeld' van een meestal vergeten historisch verdienstelijk man. 

Constant Nieuwenhuys - Verschroeide aarde

Na een periode, waarin Constant meestal dieren- en mensenfiguren schilderde komen in de jaren vijftig de verschrikkingen van de oorlog blijkbaar weer bij hem boven, zoals ook in dit schilderij. De mentaliteit van waaruit en de vorm waarin het geschilderd is werd experimenteel genoemd.

Abonneren op RSS - Luik