U bent hier

Brussel

Stalenboek katoendrukkerij Voortman-Société Anonyme Texas, Gent, ca.1880

Sinds enkele jaren is het ModeMuseum één van de uithangborden van de Provincie Antwerpen en sinds de opening in 2002 heeft het al een stevige plaats veroverd in het Antwerpse museumlandschap. En het feit dat het MoMu onderdak gekregen heeft in de ModeNatie betekent dat mode een vaste stek heeft in de provincie Antwerpen.

Mooier dan de Mona Lisa

Hij werd voor een Nederlander gehouden, maar was een Brusselaar. Hij maakte carrière in Rome, stichtte een academie in Brussel, werkte korte tijd in Amsterdam, sloot zich aan bij de missie en stierf op de jezuïetenstatie in Goa (India). Hij is Michael Sweerts, een kunstenaar voor kenners en fijnproevers.

Alle wegen leidden naar Rome

Lang voor de Nederlandse dichter Bertus Aafjes zijn legendarische voetreis naar Rome ondernam, trokken vanuit Noord-Europa en vanuit onze streken talloze kunstenaars, schrijvers, religieuzen en anonieme gelukzoekers naar Italië. 

 

Vaak vergeten weldoeners

In het Zilvermuseum Sterckshof loopt de tentoonstelling met Pittig Zilver uit de schenking Albert & Cecile Maesen. De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België laten kennismaken met tekeningen uit de Nederlandse Gouden Eeuw, aan het museum geschonken door Jean de Grez. Legaten vormen een belangrijk onderdeel van museumcollecties.

Meesters in meer dan zilver

De laatste grote overzichtstentoonstelling over de Wolfers-dynastie in het Museum Bellerive in Zürich dateert van 1993. Inmiddels is het onderzoek naar de familie en het bedrijf veel verder gevorderd. Werner Adriaenssens is medesamensteller van de nieuwe Wolfers-tentoonstelling in het Design Museum Gent.

Begijnhoven in Vlaanderen

De problematiek en de ontstaansgeschiedenis van de begijnenbeweging is vrij complex. Niettegenstaande veelvuldig onderzoek terzake blijven nog steeds enkele vragen niet volledig beantwoord. Openbaar Kunstbezit Vlaanderen wijdt een themanummer aan de begijnhoven in Vlaanderen.

Kunst voor musea - Het MHK Gent - Het Openluchtmuseum voor Beeldhouwkunst

We doen de waarheid geweld aan, als we stellen dat er maar twee soorten kunstwerken zijn: enerzijds atelierkunst (de bestemming van het kunstwerk blijft bij het maken nog in het ongewisse of het kunstwerk komt in het gebruikelijke galerijcircuit terecht), anderzijds pure opdrachtkunst.

 

Vijf eeuwen prent en prentkunst - van de 15e tot in de 19e eeuw

Een historisch overzicht begint meestal met een soort verontschuldiging dat de materie in deze enkele bladzijden niet grondig kan behandeld worden, hetgeen, als compensatie, vaak de bondigheid ten goede komt. In Vlaanderen heeft men twee grote periodes in de prentkunst. 

Maatschappij en maatschappijbeeld - Jean-Pierre Cluysenaar

Tot op de dag van vandaag wordt het blijkbaar voor mogelijk gehouden dat het gehele 19e-eeuwse bouwpatrimonium stelselmatig wordt vernietigd. De oorzaak van deze sloopwoede ligt ongetwijfeld in het feit dat velen de 19e eeuw beschouwen als een periode zonder architecturaal belang, gekenmerkt door een schromeloos stijlenplagiaat.

Een straat volgens de regelen der kunst

'Het is normaal dat men voor de aanleg van straten en pleinen naar bepaalde regels zoekt. Zo kan men eenvoudigweg stellen dat de architectuurvormen de letters zijn van het alfabet, dat de huizen de woorden zijn en de straten de zinnen vormen. Zij moeten zo juist, zo elegant en zo welluidend mogelijk klinken', beweert een 19e-eeuws stedebouwkundig theoreticus.

Pagina's

Abonneren op RSS - Brussel