U bent hier

van Eyck Jan

De tentoonstelling restauratie I REVELATIE in het Caermersklooster illustreert hoe de restaurateurs van de buitenluiken van het Lam Gods de echte Van Eyck hebben ontdekt.

 

Gezichten toen - Renaissanceportretten uit de Lage Landen

Portretkunst stond ooit minder hoog aangeschreven dan historieschilderkunst. Men vond dat bij die laatste de persoonlijke inbreng van de kunstenaar groter was. Volgens scherpslijpers waren portretten uitstekend voor de commercie, minder voor de nobele kunst. Nu denken we er anders over. BOZAR legt uit wat 16de-eeuwse portretten afkomstig uit de Lage Landen zo bijzonder maakt.

OKV 2005.4 tento

Carl Depauw: MAS, een museum heruitvinden - Koen Van den Broek - Unieke tekening van Jan Van Eyck - Het huis Autrique - Meestertekeningen van Rubens, Jordaens en Van Dyck - De glimlach van Bratkov - Vlieg er eens uit - De Museumprijs - Jongeren & Musea

OKV 2005.3 tento

Videokunstenares Anouk De Clercq -De allerverste reis van de Mercator - Jakob Smitsmuseum: een stulpje in (het) Achterbos - Herfsttijd: Europaliatijd - Art nouveau & Design - Dames met Klasse -  Ontroerend goed - Prova-car, een testrit voor Vlaanderen - BELvue museum volledig heringericht - Mechelen: stad in vrouwenhanden 

OKV plus 2003.2

Kunst in zicht: beau, eau, be, ufo, fort en a...rt - Opgelet! Ze zijn niet lief, mijnheer! - Technopolis doe je zelf - Africalia '03: Een Afrikaans seizoen in België - Het nieuwe Groeninge: Memling op tafel! -  Antoine Wiertzmuseum - Rik Delrue en de 'intellectual gnome' - Het kabouterproject...

Het Museum aan de Stroom (MAS) opent zijn deuren en doet dat met het verzamelde puikje van de Antwerpse kunstcollectie. Men brengt niet gratuit topstukken bijeen, een ambitieus concept zet het 'beelddenken' uiteen.

'Drieluik met de marteling van de heilige Hippolytus' is een schilderij dat, net zoals zoveel andere werken stammend uit de oud-Nederlandse schildertraditie, veel te vertellen heeft, maar eveneens niet al zijn geheimen zomaar prijsgeeft.  

Terwijl Tallinn zich in 2011 verheugt over de titel van Culturele Hoofdstad van Europa, concentreert deze uitgave zich op de geschiedenis en de historische kunst van de stad. In het bijzonder bekijken we de inspirerende rol die de Lage Landen in het verhaal opeisten.

Een ziener voor alle tijden

Deze maand verschijnt bij Davidsfonds/Leuven Bruegel, ziener voor alle tijden van Harold Van de Perre, zelf een schilder. De auteur stelt dat hij een beeldverhaal wil brengen dat vooral bestaat uit een stroom van uitgekozen details, waarmee hij “een verrassend aspect van de altijd nieuwe Bruegel wil brengen”.  

Terwijl men in het Groeningemuseum te Brugge focust op Van Eyck en Dürer, snijdt het BOZAR te Brussel een hoofdstuk Cranach aan. Lucas Cranach de Oude (1472-1553) maakte vooral religieuze schilderijen en houtsneden, maar kon niet boven Dürer, het toenmalige genie, uitkomen. 

Pagina's

Abonneren op RSS - van Eyck Jan