U bent hier

da Vinci Leonardo

Gezichten toen - Renaissanceportretten uit de Lage Landen

Portretkunst stond ooit minder hoog aangeschreven dan historieschilderkunst. Men vond dat bij die laatste de persoonlijke inbreng van de kunstenaar groter was. Volgens scherpslijpers waren portretten uitstekend voor de commercie, minder voor de nobele kunst. Nu denken we er anders over. BOZAR legt uit wat 16de-eeuwse portretten afkomstig uit de Lage Landen zo bijzonder maakt.

Een ziener voor alle tijden

Deze maand verschijnt bij Davidsfonds/Leuven Bruegel, ziener voor alle tijden van Harold Van de Perre, zelf een schilder. De auteur stelt dat hij een beeldverhaal wil brengen dat vooral bestaat uit een stroom van uitgekozen details, waarmee hij “een verrassend aspect van de altijd nieuwe Bruegel wil brengen”.  

Sint-Joris in volle wapenrusting met een schild op de rug (foto Kris Vandevorst, © VIOE)

Muurschilderingen kennen soms een bewogen geschiedenis: van technische moeilijkheden tot overschilderingen die permanent kunnen zijn. Drie sprekende voorbeelden passeren de revue. Zo ontwaarden wetenschappers van het Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed (VIOE) kwaliteitsvolle muurschilderingen in de Sint-Janskerk in Mechelen. 

De Geboorte van Johannes de Doper

De kers op de taart van Europalia is de tentoonstelling Het meesterlijke atelier in BOZAR. Een uitgelezen en uitgebreide verzameling kunstobjecten van klinkende namen als Da Vinci en Dürer moet het eeuwenoude proces van migrerende kunstenaars en wederzijdse beïnvloeding bevattelijk maken. 

Mooier dan de Mona Lisa

Hij werd voor een Nederlander gehouden, maar was een Brusselaar. Hij maakte carrière in Rome, stichtte een academie in Brussel, werkte korte tijd in Amsterdam, sloot zich aan bij de missie en stierf op de jezuïetenstatie in Goa (India). Hij is Michael Sweerts, een kunstenaar voor kenners en fijnproevers.

Het Rubenshuis

Het Rubenshuis is thans een museum. De naoorlogse generatie heeft het nooit anders gekend. Ook elders kregen grote cultuurhelden een dergelijk monument. Om het bij de kunstschilders uit de renaissance en barok te houden: het Rembrandthuis in Amsterdam, de Casa Buonarroti in Florence, dat van Rafaël in Urbino...

Het Provinciaal Museum voor Fotografie Antwerpen

De reeds lange lijst van Antwerpse kunsthistorische en oudheidkundige musea werd in oktober 1986 uitgebreid met het Museum voor Fotografie van de provincie Antwerpen. Een apart museum, zoals ook de fotografie een apart gegeven is. Fotografie toont zich in de eerste plaats door het behaalde resultaat: de foto.

Italiaanse en Franse primitieven in Vlaams openbaar bezit

Niet de Vlaamse primitieven vormen het onderwerp van deze bijdrage, wel is het de bedoeling aandacht op te brengen voor de vroege paneelschilderkunst in Frankrijk en Italië, alsook voor het artistiek gebeuren in deze landen tijdens de periode dat bij ons de Vlaamse primitieven hun activiteiten aan de dag leggen. 

Hypocrisie en ijdelheid in het profane portret

'De voldoening bij het aanschouwen van portretten van zijn voorouders is van de grootste waarde voor ieder mens en wekt in hem de begeerte naar roem! ' (Giorgio Vasari) Er zijn weinig kunstuitingen waarin de hypocrisie zo duidelijk aanwezig is als in het portret. Die hypocrisie berust op een stilzwijgend compromis tussen de geportretteerde en de portrettist.

Fotografie en plastische kunsten

Lang voor het ontstaan van de fotografie hadden kunstenaars in de 'Camera obscura' een mechanisch hulpmiddel gevonden bij het weergeven van de werkelijkheid. Wat is een 'Camera obscura' eigenlijk? Een gesloten, donkere ruimte, meestal een kastje, waarin de lichtstralen langs een kleine opening naar binnen dringen...

Pagina's

Abonneren op RSS - da Vinci Leonardo