U bent hier

Veronica

De mooiste Tweeluiken

De tentoonstelling Vlaamse Primitieven. De mooiste tweeluiken in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen is een kunsthistorisch liefdesverhaal. Voor het eerst sinds eeuwen is een vijfendertigtal diptieken herenigd. Er was al lang een vermoeden dat vele van die vijftiende-eeuwse panelen samen horen als een diptiek.

Al sinds de prehistorie tooit de mens zich met versierselen om zich van anderen te onderscheiden, om zich te beschermen of om te imponeren. In de Westerse wereld, vanaf de twaalfde eeuw, spelden mensen uit alle lagen van de bevolking sieraden op. Ze variëren van massaproductie uit eenvoudige materialen tot unieke gouden exemplaren.

Juan de Flandes

Nergens is de Vlaams-Nederlandse schilderkunst uit de vijftiende en de zestiende eeuw zo rijkelijk met topwerken vertegenwoordigd als in het Prado te Madrid. Nu heeft het museum ook De Kruisiging die Juan de Flandes tussen 1509 en 1519 schilderde aan de collectie toegevoegd.

Middeleeuwse muurschilderingen

Donkere middeleeuwen? Is het door de verwarrende benaming "donkere middeleeuwen" of door de misbegrepen restauraties uit de 19de en 20ste eeuw, dat we ons van deze periode zo'n verkeerd beeld vormen? De middeleeuwen waren namelijk niet de tijd van kille stenen muren, grauwe interieurs en zichtbaar bouwmateriaal. 

Het Sint-Janshospitaal in Brugge

De geschiedenis van het Sint-Janshospitaal te Brugge vanaf de 12de eeuw  tot de herinrichting als museumruimte. Het oudst bewaarde document dat deel uitmaakt van een meterslang erg interessant archieffonds dateert van 1188. Het is geen stichtingsakte maar een huishoudelijk reglement opgesteld in de Latijnse taal. 

De baroksculptuur en het barok

De beeldhouwkunst kende in de 17e eeuw een nooit geëvenaarde opgang. Maar de kwaliteit van de geproduceerde werken is niet steeds even hoogstaand; zij is niet alleen afhankelijk van het talent, de opleiding en de technische kennis van de beeldhouwers, maar wordt ook bepaald door de mildheid der opdrachtgevers, dus door de welstand van de bevolking.

Jeroen Bosch - De Kruisdraging

Jeroen Bosch is in alle opzichten een grensgeval. Hij leefde van ca. 1450 tot 1516 : het is dus begrijpelijk dat hij de religieuze onderwerpen van de 15de eeuw reeds benadert met een totaal nieuwe geestesgesteldheid. Hij is geen Vlaming van geboorte. Zijn familie was afkomstig uit het Rijnland : zijn eigenlijke naam is trouwens Hieronymus van Aken. 

Adriaan Isenbrandt - Madonna der zeven Smarten

Na de dood van Memling in 1494 werd de Hollander Gerard David de leider van de Brugse schildersschool. Een andere inwijkeling was Adriaan Isenbrandt, die in 1510 werd opgenomen als vrijmeester-schilder in het Brugse ambacht van de beeldemakers en zadelmakers. Hij was misschien een leerling en in ieder geval een trouw navolger van Gerard David.

Simone Martini - De lanssteek

Het Antwerps Museum bezit vier paneeltjes van de Italiaan Simone Martini, meester van de Siënese school. Twee ervan stellen de Boodschap aan Onze-Lieve-Vrouw voor: het ene de engel, het tweede Maria. Het derde en het vierde zijn toneeltjes uit de Passie des Heren: het ene toont 'De Lanssteek' - dat hier uitvoerig besproken wordt - het andere 'De Kruisafneming'. 

Jacob van Cothem - Bewening van Christus

Een retabel, zoals het hier behandelde laat-gotische, is een op het altaar als boven-achterwand geplaatst kunstwerk. Het bestaat in die periode meestal uit een gebeeldhouwd middengedeelte - in meerdere vakken verdeeld - en heeft daarnaast twee of meer geschilderde of gebeeldhouwde zijluiken. Het geheel rust vaak op een geschilderd of gebeeldhouwd onderstel, de predella. 

Abonneren op RSS - Veronica