U bent hier

H. Petrus

De baroksculptuur en het barok

De beeldhouwkunst kende in de 17e eeuw een nooit geĆ«venaarde opgang. Maar de kwaliteit van de geproduceerde werken is niet steeds even hoogstaand; zij is niet alleen afhankelijk van het talent, de opleiding en de technische kennis van de beeldhouwers, maar wordt ook bepaald door de mildheid der opdrachtgevers, dus door de welstand van de bevolking.

Hendrick ter Brugghen - De aanbidding van de koningen

In het verleden zijn zowel de Hollandse musea als verzamelaars niet zo gebrand geweest op het wer

Pieter Coecke van Aelst - De intocht van Christus in Jerusalem

Het paneel dat hier besproken wordt, vormde oorspronkelijk een onderdeel van een van de luiken van een altaarstuk. Bij geopende toestand moet de intocht in Jeruzalem zichtbaar geweest zijn, bij gesloten toestand de thans nogal beschadigde heilige (Laurentius ?), die zich op de achterzijde van ons paneel bevindt.

Anoniem - Barokke pronkkast

In zijn catalogus van de meubelcollectie van het Rijksmuseum te Amsterdam verwijst de Nederlandse meubeldeskundige Th. H. Lunsigh Scheurleer, teneinde de wetten en gebruiken van een middeleeuws meubelmakersambacht in de Nederlanden te illustreren, naar wat men weet over het schrijnwerkers- en timmerliedengilde van de kunststad Brugge.

Het apostelenretabel uit de voormalige begijnhofkerk van Tongeren

Alhoewel volgens de oorspronkelijke liturgische voorschriften (dezelfde welke na Vaticanum II terug van toepassing werden) geen enkel voorwerp de eigenlijke altaarmensa mocht sieren, ontstond stilaan de gewoonte een metalen, stenen of houten retabel op het altaar te plaatsen. 

Jan Provost - Het laatste oordeel

Het is wellicht genoegzaam bekend dat Brugge tegen het einde van de 15e eeuw zijn aanzien als bij

Abonneren op RSS - H. Petrus