U bent hier

Back to Black in Hof van Busleyden

Back to Black Museum Hof van Busleyden Sophie Nuytten

 

Roetzwart, gitzwart of pekzwart. Zie jij het verschil? Is er wel een verschil? Zwart is een kleur waarbij we zelden stilstaan, maar die overal aanwezig is. Boeiend dus dat Museum Hof van Busleyden de volgende twee jaar een volledige ruimte aan het donkerste van het donkerste wijdt.

 

Museum Hof van Buslyden gaat een jaar na de opening voor een eerste zaalwissel. Met Back to Black kiezen ze opnieuw voor Bourgondisch meesterschap, zoals dat ook in de Wünderkammer was. Zwart had een bijzondere rol voor Bourgondische machtshebbers. Het was een kleur die status uitstraalde, en die ze toen al associeerden met voornaamheid en rouw. Kijk maar eens naar de statige kledij op portretten van Vlaamse en Hollandse Meesters.

 

Hedendaagse bezoekers kunnen zich weinig voorstellen bij dat Bourgondisch zwart. Kleur is een vanzelfsprekendheid geworden. Voor zestiende-eeuwse stedelingen was het heel wat meer dan een louter visueel fenomeen. Kleuren werden in de stad gemaakt, en die processen prikkelden alle zintuigen. Er zijn niet veel kleurrecepten bewaard, maar uit de overgebleven exemplaren blijkt dat er een grote verscheidenheid aan maakprocessen was. En dat elk procedé een eigen geur had.

 

 

Back to Black probeert te achterhalen hoe het voelde, klonk en rook bij kleurmeesters uit de zestiende eeuw. In samenwerking met enkele onderzoekpartners als het ERC ARTECHNE project, geleid door Sven Dupré van Universiteit Utrecht en Universiteit van Amsterdam, en het Nederlandse Rijkserfgoedlaboratorium, gaan ze op zoek naar de historische sporen. Kunnen we dat Bourgondisch zwart opnieuw vervaardigen met hetzelfde meesterschap als toen?

 

De dialoog tussen het verleden en het heden staat centraal in de nieuwe museumruimte. Dat oude zwart en dat oude kleurprocedé moet leiden tot inspiratie en nieuw werk. Vooral het kunstwerk van de de Nederlandse kunstenaar Claudy Jongstra speelt daar een grote rol in. In Expanding Fields gaat hij, met de hulp van de bezoekers, de confrontatie met de werken van de oude meesters in de ruimte aan.

 

Foto's: Sophie Nuytten