U bent hier

Maya Hayuk - Zonder titel

 

“Ik ben diep geïnspireerd door de ritmes en patronen die muziek in mijn geest kan creëren,” zei Maya Hayuk in een interview in 2013. Ze begon haar carrière als fotografe van live optredens in het News Yorkse punkmilieu en ook in haar schilderkunst zijn de muzikale vibraties steeds voelbaar.

 

Voor de eerste tentoonstelling van het gloednieuwe MIMA in Brussel beschilderde Hayuk een hele ruimte met fluorescerende kleuren. Hoewel de kunstenares zich liet inspireren door de krachtlijnen van de architectuur, lopen de verflagen in elkaar over. De ruimte in kwestie, op de tweede verdieping van het MIMA, wordt door curator Raphaël Cruyt ook wel de ‘kapelruimte’ genoemd. Het plafond loopt spits op, waardoor de krachtlijnen diagonaal zijn en een dynamisch effect bereiken.

 

Maya Hayuk (1969) heeft Oekraïnse roots, maar groeide op in de Verenigde Staten. Ze verhuisde naar New York om er een artistieke carrière uit te bouwen. Hoewel ze zich altijd in eerder alternatieve kringen profileerde, is haar werk inmiddels aanwezig in verschillende museale collecties, ook buiten de Verenigde Staten. Zo bezit het Bonnefantenmuseum in Maastricht één van haar stukken. Hayuk beweegt zich op de grens tussen urban art (grote outdoor muurschilderingen) en haast canonieke moderne kunst (mono- of polychrome doeken). In al haar werk spelen het muzikale ritme en het psychedelische effect een grote rol. Beide culmineren in haar duizelingwekkende realisatie in de kapelruimte van het MIMA.

 

Voluit heet het in april geopende museum Millennium Iconoclast Museum of Art. Het is een museum voor de cultuur van de zogenoemde ‘2.0-generatie’. In dit nieuwe millennium is alles en iedereen immers verbonden door het internet, wat de wereld aanzienlijk kleiner maakt. Ook de kunstwereld onderging ingrijpende veranderingen door de globalisering en het ontstaan van sociale media. Street artists als Maya Hayuk zijn voor hun overleven niet meer afhankelijk van commerciële kunstinstellingen en/of grote verzamelaars en mecenassen. Hun werk wordt via sociale media wereldwijd geliket en geshared, zonder dat zij hiervoor hun vrijheidsprinicpes opzij moeten zetten. Voor deze democratische kunst, die enkel in het 2.0-tijdperk op deze manier kan floreren, wil het MIMA een platform bieden.

 

Maar het MIMA is ook meer. Het museum bevindt zich in het oude Belle Vue gebouw aan het kanaal in Molenbeek. Het is net deze veelbesproken multiculturele gemeente die de juiste context voor het museum biedt. De diversiteit van het stadsleven in Brussel vindt zich niet gereflecteerd in institutionele kunst, maar wel in de kleurrijke urban cultuur. Het MIMA wil een verbinding bieden tussen beide. De titel van de tentoonstelling, ‘City Lights’, verduidelijkt de hoop van het museum om een nieuw en vooral positief licht te schijnen op Molenbeek. Maya Hayuk doet dit ook letterlijk. De ramen van de door haar beschilderde ruimte zijn beplakt met transparant gekleurd papier. De vrolijke filters werpen dus een ander licht op de kapelruimte, maar ook en vooral op de bruisende stad die door de ramen te zien is. 

 

 

Elke maand bespreekt een tento.be-redacteur een kunstwerk uit een actuele tentoonstelling. In juni is Tamara Beheydt aan de beurt.

Maya Hayuk (1969)

Zonder Titel

Muurschildering

MIMA

Uit: City Lights