U bent hier

FOMU Antwerpen start de zomer met 2 nieuwe tentoonstellingen

 

Op het einde van juni openen in het FOMU, het Fotomuseum op de Waalsekaai te Antwerpen, twee gloednieuwe tentoonstellingen. Met Show Us The Money en een tentoonstelling rond het werk van Tom Callemin in de reeks Belgische Fotografie legt het fotomuseum dan ook ineens haar zomerprogrammatie op tafel.


Show Us The Money toont de bezoeker de problematiek rond belastingparadijzen en verborgen financiële macht. De tentoonstelling is samengesteld uit 3 grote projecten, wat aantoont hoe brandend actueel dit onderwerp is.


In The Heavens door Nederlander Paolo Woods (°1970) en Italiaan Gabriele Galimberti (°1977) worden we geconfronteerd met zogeheten belastingparadijzen. Ze registreren zelf een bedrijfje: The Heavens, in Delaware, tussen ’s werelds grootste multinationals. Van Panama tot Amsterdam, van Luxemburg tot Londen: Woods en Galimberti reizen de wereld rond en geven een gezicht aan deze mondiaal ingrijpende en vaak onzichtbare praktijk.

 

Tony Reynard (rechts) en Christian Pauli in één van de zwaarst beveiligde kluizenzalen van de Singapore Freeport. Singapore © Paolo Woods & Gabriele Galimberti / INSTITUTE

 

Met Wealth Management neemt Spanjaard Carlos Spottorno (°1971) ons mee in de visuele wereld van zijn fictieve WTF Bank. De beelden zijn een streling voor het oog, maar Spottorno’s ironische ondertoon is niet mis te verstaan. Hij brengt ons een reeks beelden uit de wereld van luxe en financiële welvaart en trok daarvoor onder meer naar Genève. Net als de opvallend vaak terugkerende vormgeving in de brochures van de privébanken voelt zijn werk aan zoals de oplossingen die zij zeggen te bieden: tailored

 

Bd. du Theatre, Genève © Carlos Spottorno

 

In You Haven’t Seen Their Faces recupereert Spanjaard Daniel Mayrit (°1985) de beeldtaal van beveiligingscamera’s. Zo ontzegt hij de 100 machtigste mensen in Europa’s financiële zenuwcentrum - The City of London – de luxe van de anonimiteit, en roept hen ter verantwoording voor hun rol in de financiële crisis van 2008. Levensgrote portretten hangen als opsporingsberichten in de zaal en diverse opschriften delen hun financieel vermogen met de bezoekers.

 

YOU HAVEN'T SEEN THEIR FACES by Daniel Mayrit uit RIOT BOOKS

 

Experimentele materialen en lange sluitertijden

 

Daarnaast biedt het FoMu nog heel de zomer een overzichtstentoonstelling van haar poulain Tom Callemin (°1991). De jonge Belg, die ook al in het FoMu magazine .TIFF verscheen, toont er zijn tot in de details uitgepuurde werken, waarin hij met experimentele materialen en extreem lange sluitertijden glazige ogen en dromerige zwart-witbeelden bekomt. 'De camera is voor mij de manier om verder te kijken dan het oppervlakkkige. Op deze manier ‘ontdek’ ik zelfs goede vrienden op een volledig andere manier,' getuigt de fotograaf. 

 

The Trick, 2015 © Tom Callemin



'Het werk van Tom Callemin vertrekt vanuit de vraag wat het betekent om iemand in beeld te brengen. Hiervoor gaat hij niet op zoek naar een beeld in de realiteit maar maakt hij reconstructies van bepaalde herinneringen. De meestal donkere foto’s met weinig of geen kleurgebruik roepen een bevreemdende en verstilde sfeer op die niet vast te pinnen is in tijd of ruimte. De figuren die zijn foto’ s bewonen lijken diep in gedachte verzonken en teruggetrokken in hun eigen wereld. Zijn beelden construeren een ervaring. Het gaat om het oproepen van een enigmatisch moment waarop de toeschouwer geen vat lijkt te krijgen.' (Ann Cesteleyn, UGent, over Callemin 2015)

 

Artikelfoto: Uit You Haven’t seen their faces © Daniel Mayrit

 

Uit You Haven’t seen their faces © Daniel Mayrit